måndag 13 september 2010

Högre bidrag är ingen bra drivkraft?

Under många år som personalchef kunde jag i anställningsintervjuer få följande svar från den arbetssökande. ”Jag måste tyvärr tacka nej till den här platsen, för jag tjänar mer på att gå kvar på A-kassa”.
Man räknade då in de kostnader som ett arbete medför, resor, lunch borta och kanske arbetskläder.
Om det lönar sig att ”gå på A-kassa” istället för att arbeta, då är ersättningen för hög!
Igår under partiledardebatten frågade Mona Sahlin Fredrik Reinfeldt om han trodde att drivkraften i att söka arbete låg i sänkt a-kassa. Det vore bättre om hon vände på frågan. Kan en högre ersättning dämpa drivkraften?
Genom mitt yrke och min arbetslivserfarenhet måste jag tyvärr svara ja på den frågan och jag vill påstå att gränsen går just vid de svar jag fått. ”Jag tjänar mer på A-kassan”.
En arbetslöshetsförsäkring ska vara precis det Fredrik Reinfeldt framhåller, en försäkring mellan två arbeten. Om arbetslösheten varar så länge att A-kassedagar tar slut måste andra sociala skyddsnät ta vid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar