fredag 12 november 2010

Sossarna i värsta dokusåpan.

Just nu pågår ett politiskt utvik av socialdemokraterna. Inte av deras politik utan faktiskt av politikerna, i en bästa Robinson-stil. Här gäller det att bygga pakter och intrigera, för att sedan rösta bort någon i örådet. Media går glatt in och rapporterar istället för TV4. Partiets laguppställning, som inte höll i valet, faller samman och mynnar ut i en individuell tävling inom laget. Det är bara det tropiska inslaget, Paulo Roberto och facklorna som fattas.

Som moderat borde jag ju känna mig nöjd, men jag hyser allt för mycket medmänsklighet för att glädjas när andra människor hängs ut i media. En slags modern schavottering oavsett det gäller mitt eget parti eller socialdemokraterna.

Efter att ha röstat ut varandra till både höger och vänster undrar jag vad det blir kvar av det socialdemokratiska partiet. Man hoppas att nya, unga, nytänkande, helst från näringslivet boende i Stockholms innerstad ska forma en helt ny socialdemokrati. Det ska allt till en våghalsig självplågare och gå in i regnet av giftpilar. Alltid kan media leta rätt på någon ordförande ute i landet som villigt, för att få sin bild i tidningen eller TV, ”kackar i eget bo”.

Skärpning ni socialdemokrater! Demokratin behöver alltid en bra opposition.

Men jag är glad att jag är moderat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar